שלחו לי חומר במייל
פעילות בחול פעילות בארץ חוברות לימוד ופרסומים כלי חשיבה מי אנחנו
חושבים לשם שינוי - תורת האילוצים בחינוך ישראל
צור קשר צור קשר קישורים קישורים מפת האתר מפת האתר דף הבית דף הבית 077- 9177601 :משרד ראשי
 

חוברות לימוד ופירסומים

   

חושבים לשם שינוי WIN-WIN הרחבה התפיסה הגישורית במערכת החינוך

שם:גילה גלטר
תאריך:אב תשס

תופעת האלימות בחברה הישראלית בכלל, ובבתי הספר בפרט הביאה לכך שמורים רבים משתלמים בקורסי גישור לפתרון סכסוכים במערכת החינוך. המורים לומדים תפיסה חדשה ביישוב סכסוכים, תפיסה החותרת להקטנת הפער בין הצדדים בסכסוך והגעה להסכמה, שבה שני הצדדים מרוצים מהפתרון. פתרון הנקרא בפי כל: פתרון:WIN -WIN .
למאמר המלא

 
 

מסע לבניית ענן ואידויו בעזרת כלי החשיבה של תורת האילוצים

שם:גילה גלטר
תאריך:1999

במאמר זה ברצוני להציג גישה חדשה לפתרון קונפליקטים בחיי היום יום. גישה המבוססת על כלי החשיבה של תורת האילוצים, Theory Of Constraints T.O.C.)). אחד הכלים הנו "ענן" הקונפליקט, המאפשר התמודדות שיטתית במציאת פתרון לבעיה, מאתגר לחשיבה אחרת, שלא הודגשה עד כה. לא עוד וויתור ופשרה אלא חתירה לפתרון WIN-WIN. הגישה מיושמת ברחבי העולם במערכות החינוך, מגיל הגן עד ביה"ס התיכון, וזוכה להתלהבות רבה. כדי להתמודד בצורה שונה עם תופעת ההידרדרות לאלימות, כדאי לנסות חינוך לחשיבה אחרת. חשיבה שיטתית הבונה יחסים משופרים תוך הדגשת המטרה המשותפת ומימוש הצרכים הלגיטימיים של כל אחד מהצדדים.
למאמר המלא

 
 

תוכנית ניסוי בגני ילדים בקריות– תש"ס

שם:עפרה שגב
תאריך:

מניעת אלימות בעזרת כלים, המפתחים אצל הילד את החשיבה והתקשורת הבינאישית, ומקנים לו מיומנויות המובילות לוויסות עצמי קוגניטיבי והתנהגותי. אמצעים אלה מבוססים על כלי החשיבה של תורת האילוצים ( T.O.C. Theory Of Constraints) שפיתח ד"ר אליהו גולדרט.. הקשר בין וויסות עצמי והתנהגות אלימה: התנהגות אלימה היא חלק ממכלול ההתנהגויות החברתיות של ילדים ואנשים. במהלך ההתפתחות הפסיכו-סוציאלית התקינה ותוך כדי תהליך הסוציאליזציה רוכש הילד יכולת לדחיית סיפוקים ולוויסות עצמי. יכולת זו באה לביטוי באינטראקציה פעילה עם אחרים, בלקיחת אחריות, נקיטת יוזמה, בבחירה, בקבלת החלטות באופן מודע וגם ביכולת להתאפק מתגובה אלימה
למאמר המלא

 
 

כלי החשיבה של תורת האילוצים למערכת החינוך

שם:עפרה שגב
תאריך:תש"ס

  מורה למנהל נתנה לאחת מתלמידותיה ציון נכשל , משום שלא הכינה את מטלות השיעור במשך שנת הלימודים.בעקבות הציון השלילי באה אמה של התלמידה לשיחה עם המורה . האשימה וטענה כנגדה שהיא מכשילה את בתה בזדון, ובגללה בתה תאלץ לעזוב את ביה"ס, מבלי שתסיים את חוק לימודיה. נוצר מתח קשה בין המורה לבין האם, כאשר מצד אחד, האם דורשת מהמורה לשפר את ציון בתה, והמורה, מצידה, מסרבת בתוקף, בטענה שפעלה עפ"י שיקולים מקצועיים להם היא מחויבת.



למאמר המלא

 
 

התנסות בלימוד תכנים לימודיים בשילוב כלי חשיבה לפתרון קונפליקטים, לשיפור התנהגות ולהפחתת אלימות בכיתה

שם:מירה גרינברג - מרצה במכללת "תלפיות"
תאריך:טבת תש"ס

 ברצוני לספר על פעילות שנעשתה באחד מבתי הספר היסודיים באשדוד, בית ספר בו הדרכתי מורים, בדרכים לשיפור התנהגות והפחתת אלימות בכיתה.מנהל בית הספר הזמין אותי להנחות השתלמות מורים מתוך רצון להתנסות באסטרטגיות וכלים חדשים אשר יאפשרו ללמד וללמוד בכיתה, בצורה מעניינת ורלוונטית לחיי הילדים , כל זאת, במטרה להפוך את הילדים למעורבים ובעלי עניין


למאמר המלא

 
 

SCIENTIFIC THINKING STUDY USING THE THEORY OF CONSTRAINT (TOC) TOOLS.

שם:Dr. Rami Kallir and Maya Kallir
תאריך:June 2000

Background: Natural Science personnel, like other professionals, developed the language of symbols and formulas. The languages were formed from the need to use a shortened language, one that crosses boarders and languages as well as from the wish to safeguard the trade secrets from laymen.


למאמר המלא

 
 

שילוב הכלי "עץ תנאים מוקדמים" מתוך תורת האילוצים בהקשר של הגשמת מטרה שאפתנית בתכנון ובהוראה של קורסים לאוריינות מחשב ואינטרנט במכללה

שם:ציפי מרגלית
תאריך:

דוח זה מתאר תהליכים ותוצאות של שילוב כלי חשיבה חדש בתחום החינוך, אשר היהמיושם עד היום בתחומי מינהל, תעשיה ומדע המדינה. כלי זה, הנקרא: " עץ תנאים מוקדמים" בהקשר של הגשמת מטרה שאפתנית, יובא אל מערכת החינוך מתוך תורת האילוצים TOC ( (Theory of Constraints , אשר פותחה בידי ד"ר אליהו גולדרט (גולדרט, 1988, 1992, 1995, 1997, 1998 ) ומטרתה למקד ולשפר תהליכים תמידיים בארגון (קלארמן, 1994 Dettmer, 1996). היא מתבססת על היכולת האינטואיטיבית שיש לכל אדם ונותנת בידיו כלים המאפשרים לו להביא את רעיונותיו הטובים לידי מודעות ובהירות ניסוח. היא מיושמת ברחבי העולם בקרב רבות מהחברות והמפעלים הגדולים ונלמדת ברבות מהאוניברסיטאות-בבתי הספר למנהל עסקים ובפקולטות למדע המדינה. תורה זו מתחילה להיות נפוצה גם במערכות החינוך-מגיל הגן עד ביה"ס התיכון, שם היא זוכה להתלהבות רבה.


למאמר המלא

 
 

לימוד מדעים בסיפורים והתנסות עצמית כדרך להתגברות על שעמום

שם:ד"ר רמי קאליר מיה קאליר
תאריך:

בתחרות על הזמן ותשומת הלב של ילדים אנו ניצבים מול משווקים מקצועיים אשר פועלים בשירות חברות ענק שונות. על ידי סיפוק צרכים לגיטימיים של ילדים, כמו סקרנות, תחרות, אספנות, יצירה, השתייכות לקבוצה ועוד הם מצליחים לשווק לילדים כמעט כל דבר, בכלל זה "מוצרים לא חינוכיים". מערכת השיווק הזו יעילה ביותר. הם מגיעים לילדים ויוצרים אצלם עניין, הופכי לשעמום, בכל צינורות התקשורת האפשריים: טלוויזיה, מחשב , עיתונים וחברים. התנגדות המערכות הפורמליות לכך, אם קיימת, אינה רלוונטית.מאידך, כל מורה הניצב בפני תלמידים מוצא שיצירת עניין אצלם אינה דבר פשוט ילדים הם דעתנים ועצמאיים, לכל ילד יש קצב למידה ותחומי עניין אישיים.יש צורך בגירוים רבים, חומר משעמם אינו נקלט ולימוד כפוי מעורר התנגדויות כמו החוק השלישי שניסח ניוטון, חוק הפעולה והתגובה: לכל כוח יש כוח נגדי שווה לו בדיוק ומנוגד בכוון. הגדלת הכוח מגדילה את ההתנגדות .


למאמר המלא

 
 

מיזוג כלי החשיבה של תורת האילוצים T.O.C.(Theory Of Constraints) בקורסי חינוך במכללה

שם:וגילה גלטר
תאריך:תשס

המכללה האקדמית לחינוך תלפיות מאמר זה מתאר הליכים ותוצאות של הוראה ולמידה בקורסי חינוך במכללת תלפיות, במהלך שנת הלימודים תשס"א. קורסי חינוך אשר נבנו על הרציונל וכלי החשיבה של תורת האילוצים (T.O.C. Theory Of Constraints). הקורסים תוכננו עפ"י אסטרטגיה העונה על שלוש שאלות השינוי הנדרשות לכל מערכת השואפת לשיפור: 1. מה לשנות? 2. אל מה לשנות? 3. איך לשנות?. הטיפול בשלוש השאלות נעשה באמצעות כלי החשיבה: 1. "ענן" קונפליקט 2 . הכללת שלושה "עננים" ל"ענן" כללי 3. "עץ תנאים מוקדמים" כלי להשגת מטרה שאפתנית. ההליכים והתוצאות ממוקדים בתיאור של הקורס "חלופות בהערכת הישגים". בקורס השתתפו 45 סטודנטים, מורים בפועל וסטודנטים בשנת הסטאז'. ההליכים מצביעים על: ? שימוש אפקטיבי באסטרטגיות מובנות לאיתור בעיית היסוד שעליה נותן הקורס מענה. ? התנסות שיטתית ומוצלחת להשגת מטרות הקורס, תוך ראיה הוליסטית לתנאים האופטימליים ללמידה יעילה. ? התוצאות שנצפו - חיוביות במיוחד. התוצאות מעוררות למחשבה כי יש באפליקציה המוצעת, פריצת דרך לתכנון ויישום של למידה "רבת עצמה" בהכשרת מורים.
למאמר המלא

 
 
 
 
 
 
 
פקס: 077-9300713 טלפון: 077-9177601 glatter@smile.net.il :דואל
כל הזכויות שמורות לתורת האילוצים בחינוך ישראל©
Smartik.net - Web Business Development